Over-interpretation

رویا:
عضوی از یک تیم خلبان هستم. با هواپیماهای جنگی باید شهرها را بمباران کنیم. سه هواپیما در آسمان هستند، پشت سر هم به خط پرواز می‌کنند. اما هواپیماها در حقیقت اتومبیل‌هایی هستند که بال دارند. وسطی یک مینی‌ماینر بالدار است و عقب و جلو دو تا پراید بالدار اسکورتش می‌کنند. بمب‌های گنده و چاقالویی از زیر ماشین‌ها می‌افتند روی شهرها و خانه‌ها. انگار زمان استراحتم است. در خانه‌ای نیمه‌ساز با مادرم هستیم. بهم خبر ماموریت بعدی‌ام را داده‌اند. نگرانم چطور هدف‌ها را بمباران کنم اما به دور و اطرافشان خسارت نالازم نزنم. بعد اطلاعات بیشتری از ماموریتم بهم می‌دهند. خانه‌ی خودمان هم بخشی از سوژه‌ی بمبارانم است. نمی‌دانم چطور به مادرم بگویم که باید خانه‌مان را بمباران کنم. اما انگار خودش پیشاپیش می‌داند چون خیلی ناراحت است.

چند ماه پیش همین رویا را در وبلاگم تفسیر کرده بودم. تفسیرم مربوط به این می‌شد که قضیه را ربط داده بودم به بدهی پدرم به من. قرار شده بود پدرم در عوض بخشی از بدهی‌اش به من ماشینی بدهد. من ناراحت و نگران بودم از اینکه پرداخت اقساط ماشین برای پدرم سخت است. رویایم را اینطوری تفسیر کرده بودم که من با پافشاری‌ام در گرفتن طلبم دارم «خانه‌مان را بمباران می‌کنم.» الآن مدتی از تحویل گرفتن ماشین گذشته و عذاب وجدانی ندارم. تنها ناراحتی‌ام بازار کساد خرید و فروش ماشین است و اینکه هنوز نتوانستم ماشینم را به پول تبدیل کنم. تفسیر اولیه‌ام مناسب سریالهای ماه مبارک بود که در آن جوانی غربزده پی به زشتی رفتارش می‌برد. تازگی متوجه شدم تفسیر اولم اشتباه بوده. پریشب‌ها، دقیقاً ساعت دوی صبح معنی درست رویا برایم روشن شد.

هواپیما یعنی آلت مردانه. مراحل پرواز هواپیما معادل مراحل عمل جنسی هستند: ارتفاع گرفتن تدریجی، اوج و نگه داشتن ارتفاع، کاهش ارتفاع و فرود. بمباران معادل انزال است. خانه یعنی رابطه. در رویا من و مادرم در خانه‌ای نیم‌ساز هستیم. رویا با زبان خودش تحقق امیالم را نشان می‌دهد. با مادرم در خانه‌ای هستیم یعنی رابطه‌ی جنسی مادر-پسر. نیم‌ساز بودن خانه یعنی رابطه غیررسمی‌ست، پنهانی‌ست، نیم‌ساز است، هنوز کامل نشده. تیم پرواز شامل سه هواپیماست. من هواپیمای وسطی هستم، مینی‌ماینر، هواپیماهای عقبی و جلویی بدنه‌شان به شکل پراید است. تداعی مینی‌ماینر برایم اینطوری است: چند سال پیش که مینی‌ماینرهای جدید ولی از روی طرح قدیمی وارد بازار شده بود. یادم نیست در چه شهری اولین بار از نزدیک یکی‌شان را دیدم؛ فیروزه‌ای رنگ بود با تودوزی چرم طبیعی به رنگ قهوه‌ای روشن. بسیار زیبا. از اینترنت قیمتش را در آوردم و متوجه شدم احتمالاً هیچ وقت توانایی خریدش را نخواهم داشت. در رویا هواپیمای من برتر از هواپیمای آنهاست؛ واضح است که مینی‌ماینر با وصفی که گفتم چندین مرتبه بالاتر از ماشین وطنی پراید است. اما ربط مینی‌ماینر با هواپیما چیست؟ با دقت به لوگوی ماشین مینی‌ماینر همه چیز مشخص می‌شود: دایره‌ای که وسطش نوشته شده مینی و دو طرفش دو بال افراشته دارد. احتمالاً همینطوری مینی‌ماینر در ناخودآگاهم شده معادل هواپیما، هواپیمای دلخواه و قبراق و شکیلم، هواپیمای من، هواپیما/ماشینی که فقط در آرزوهایم می‌توانم داشته باشم. هواپیماهای عقبی و جلویی که بوضوح از من ضعیف‌ترند (پراید) رقبای تاریخی عشق‌ام هستند در جدال بر سر تصاحب مادرم: یعنی پدرم و برادرم. در رویا من از جفت‌شان برترم، من سرپرست تیمم. در ماموریتم باید خانه‌هایی را بمباران کنم: یعنی باید با زنانی وارد رابطه‌ی جنسی بشوم؛ اما نگرانم این بمباران‌هایم «خسارات نالازم» بزند. به چی؟ به رابطه‌ی اصل کاری؛ نگرانم نکند رابطه‌ام با زنان دیگر باعث شود رابطه‌ی مهم زندگیم، رابطه‌ی با مادرم آسیب ببیند. رویایم خیلی دقیق، انگار از روی نقشه، قدم به قدم بر مبنای عقده‌ی ادیپی پیش می‌رود. بالاخره در رویا تمامی امیالم محقق می‌شوند: از رقبایم، از پدر و برادرم جلو هستم و ماموریت آخر را هم بهم داده‌اند: بمباران خانه خودمان، یعنی خانه نیمه‌سازی که با مادرم در آن هستیم، بالاخره به انتها رسیدیم و قرار است به آرزوی همیشگی‌ام، بمباران خانه‌ی خودم و مادرم برسم.

21 Responses to “Over-interpretation”


  1. 1 ژراتد نوامبر 6, 2015 در 9:39 ب.ظ.

    هرچی بیشتر میخونم کمتر میفهمم. منظور از تحقق امیال در مورد رابطه جنسی مادر-پسر چیه؟

  2. 2 James نوامبر 6, 2015 در 10:46 ب.ظ.

    what the fuck was that ?!
    D :D:
    vahshatnak bood khers

  3. 3 Tootfarangi نوامبر 6, 2015 در 11:11 ب.ظ.

    Jaleb bood. Koli khandidam

  4. 4 کفشدوزک نوامبر 7, 2015 در 9:19 ق.ظ.

    چه خوب و چه عجیب که رسیدی به این موضوع!!

    باریکلا

  5. 5 خواننده قدیمی نوامبر 7, 2015 در 9:27 ق.ظ.

    روح فروید شاد کردی!

  6. 6 ناشناس نوامبر 7, 2015 در 9:31 ق.ظ.

    مزخرف بود.

  7. 8 یک دختر معمولی! نوامبر 7, 2015 در 12:23 ب.ظ.

    (گزیدن لب ها ) بوی فروید میاد….
    :دی

  8. 9 نوشین نوامبر 7, 2015 در 2:23 ب.ظ.

    عجب.
    خود فروید هم به این خوبی نمی توانست تفسیر کنه. باور کن.

  9. 10 نوشین نوامبر 7, 2015 در 2:24 ب.ظ.

    نکنه در آستانه ازدواج کردن هستی؟

  10. 11 mahnaz نوامبر 7, 2015 در 10:21 ب.ظ.

    Wow, you are so brave, having famous blog and writing such a these things means you have a ball!

  11. 12 من نوامبر 8, 2015 در 11:46 ق.ظ.

    بهتر از به وبلاگ نويسى بسنده و تفسير خواب را به مفسرين محول كنيد خرس جون

  12. 14 shere نوامبر 8, 2015 در 9:39 ب.ظ.

    می دونی یک خواب می تونه مربوط به چند تا موضوع باشه همزمان.یعنی هم قضیه پول و ماشین رو ساپورت کرده باشه و هم میل داشتن مادر رو که البته یه جورایی هر دوتاشون یه نقطه مشترک دارن که همون عذاب وجدان در باره پدر هست. البته که امکان داره بعدا متوجه بشی یک یا چند تا آرزو یا ترس دیگه رو هم نشونت داده ناخودآگاهت بااین خواب.
    کلا دنیای رویاها بی نظیره

  13. 16 sara نوامبر 9, 2015 در 3:03 ق.ظ.

    خیلی عالی. خواب منم تعبیر کن.

  14. 18 ناشناس نوامبر 10, 2015 در 3:10 ب.ظ.

    بهترین عنوان

  15. 19 نازنین نوامبر 10, 2015 در 6:12 ب.ظ.

    آفرین به تو،خیلی باهوشی:)

  16. 20 امید نوامبر 13, 2015 در 1:25 ب.ظ.

    دیونه شدی. حالم بد شد.

  17. 21 امیر دسامبر 3, 2015 در 4:35 ق.ظ.

    من یکی رو می‌شناسم خواب‌هاش همین‌طوری بود…. انگار برای تفسیر نوشته شده خواب می‌دید (یادمه یه بار بهش گفتم که اگه واقعا خواب‌هات این قدر پیچیده است که این مفاهیم از توش در میاد بهتره همیشه خواب باشی)…

    اون بود که وبلاگ تو رو بهم معرفی کرد


پاسخی بگذارید

KHERS’s Twitter

  • @Shimuszm اگه اسم قهرمانم پولس بود اونوقت اسم رمانم رو می‌ذاشتم «پاییز پولس». واج‌آرایی و ازین حرفا. 20 hours ago
  • روس‌ها نسخه‌ی جوگیرتر ایرانیان. 20 hours ago
  • تقسیم طبقاتی جدید تهران: راننده‌های اسنپ مشتریای اسنپ 20 hours ago
  • یه ماه وقت دارم یه گزارشی بنویسم. ۲۰ روز گذشته. بدیهیه که روز ۳۳ دست بقلم خواهم شد. 20 hours ago
  • RT @aeen_norouzi: مثلا خواسته‌ی اصلی مردی که توی کافه داشت کلیپ می‌دید و قهقهه می‌زد در واقع این بود: من رو ببینید. من بهش خیره شده بودم ا… 23 hours ago

بایگانی

Blog Stats

  • 1,067,747 hits

grizzly.khers@gmail.com


