Prematurely Air-conditioned Supermarket*

تازه از خرید برگشته‌ام. چهارتا روان‌نویس آلمانی خریدم و بعد هم هی تلاش کردم کفش و شلوار جین بخرم، اما نشد. از مدل بیشتر کفشها خوشم نمی‌آمد و به نظرم همه‌شان پرپری بودند. من کفشهایی دوست دارم که تقریبن می‌توان گفت نیمه‌اسپرت هستند. توی ساخت‌شان از جیر و کتان استفاده شده باشد. بندی باشند و سوراخ بندهایش حلقه‌های فلزی داشته باشد. اگر مدام بخواهی بندها را باز و بسته کنی این حلقه‌های فلزی کمک زیادی می‌کنند که مثلن بعد از دوسال هنوز هم کفش ظاهر مناسبی داشته باشد و زوارش در نرود. حلقه‌های فلزی موقع بستن بند اصطکاک را کاهش می‌دهند و اینطوری بدنه‌ی کفش دیرتر از ریخت می‌افتد. مهم‌ترین نکته هم این است که دوست دارم کفشم دورش دوخت داشته باشد. از کفشهایی که کف‌شان پرسی هستند بدم می‌آید. یعنی بدم نمی‌آید اما حاضر نیستم مثلن صد چوق بابت کفش پرسی بسلفم. کفشی که الآن دارم مارک اسکچرز است و فکر کنم تقریبن سه سال است که نگهش داشته‌ام. هنوز هم دوستش دارم و پاره نشده و هر ازگاهی که با مسواک و محلول آبجوش و تاید و وایتکس تمییزش می‌کنم جان دوباره‌ای می‌گیرد و نمی‌خواهم بگویم جلب توجه می‌کند، اما بهرحال آبرومند است. البته کف‌اش اینقدر سابیده شده که فکر کنم همین امروز و فرداست که کفی‌اش چاک بخورد و آب بهش نفوذ کند. تودوزی پارچه‌ای داخلش هم کمی پاره شده. اینها را از کانادا خریدم. جالب است که بعد از خریدنشان پشیمان شدم. یعنی احساس کردم سایزش برایم نیم شماره تنگ است. با اینکه بیرون نپوشیده بودمش مغازه‌دار پس‌اش نگرفت و می‌گفت همین که یکبار پایت را تویش کرده‌ای بو گرفته. عدد و رقم هم می‌آورد که پای آدم در روز فلان قدر عرق می‌کند و مثلن دو ساعتی که تو پایت را آن تو کرده‌ای می‌کند از قرار ۲۰۰ میلی‌لیتر. حرف مفت می‌زد. من هم تقریبن باهاش دعوا کردم و سراغ مدیر مغازه را گرفتم که گفت خودش است. ازش شماره امور مشتریان را گرفتم و همینطور که انگشتم را به سمت سینه‌اش گرفته بودم گفتم که پی‌گیری می‌کنم. واقعن هم پی‌گیری کردم و با اینکه توی آن دوران پایان‌نامه و استادم مثل بختک روی زندگیم افتاده بودند اما با این‌حال سه ساعت از تلفن کابلی دانشگاه با امور مشتریان فک زدم. خیلی مستدل و خیلی خارجی‌طور و با فاز «من به حقوق خودم آگاه هستم» و از این حرفها، از این فازهایی که آدم اوایلی که می‌رود خارج می‌گیرد. آخرش که پس نگرفتند ولی خب رفته رفته همین اسکچرزها شدند بهترین کفشهای من، چه می‌دانم، مثلن مثل بچه‌های ناخواسته که یکهو مهرشان به دل پدر و مادر می‌افتد و عزیز دردانه می‌شوند.

هفته پیش رفتم نمایندگی اسکچرز و پایم را نشان دادم و گفتم عین همین‌ها را می‌خواهم. فروشنده گفت نداریم، تولیدش متوقف شده، خط تولیدش جمع شده. گفت بیا مدل‌های مشابه را ببین. جوابش را ندادم و زدم بیرون. فکر کردم چقدر همه جا پر از دروغگوست، چقدر دروغ می‌گویند؛ خواست مشتری و بزرگ کردن سلیقه‌ی فرد و این مزخرفات. آخرش توی این بازار پر زرق و برق آدم نمی‌تواند حتی مصرف‌زده ولی دل‌بسته باشد؛ هی باید عوض شد، نمی‌شود خریدار و متعهد به برند بمانیم اما کمی -فقط کمی- هم ریشه بدوانیم. مثال دیگرش بی‌ام‌و ۲۰۰۲ است. خب این ماشین رویایی من است. سبز زیتونی. اما دیگر از کجا می‌توان یک نویش را به قیمت عادی پیدا کرد؟ گاهی وقتها فکر می کنم اصلن هدف این سیستم سود بیشتر و حفظ توزیع ثروت هم نیست، هدفش صرفن پاره پاره کردن قلب ماهاست.

10 Responses to “Prematurely Air-conditioned Supermarket*”


  1. 1 صاب مرده مارس 25, 2013 در 9:24 ب.ظ.

    فکر نميکنم حتي بتوني کهنه 2002 رو با قيمت عادي پيدا کني. دير عشق ميشي برادر، براي همينه که قلبت پاره پاره ميشه.

  2. 2 شیرین مارس 25, 2013 در 9:34 ب.ظ.

    خوبه که ایران خودرو یه مدل ماشین رو 30 سال می زنه؟ :))) این کفشی که میگی رو هم نصف هندی های همکلاسی من دارن. فکر کنم کلا به سلیقه ماها می خوره!
    حالا بیا این یکی رو امتحان کن، گرچه فکر نمی کنم 3 سال عمر کنه:
    http://www.ecco-shoes.co.uk/Mens-shoes-Casual-Chander-Flowood-Moonless/Wild-dove

    • 3 ژیان مارس 26, 2013 در 6:02 ق.ظ.

      شیرین….نمیتونم بگم خرس هم اینجوریه یا نه ولی خیلیا با اسباب اثاثیه ی دورو ورشون که بی ادعا بهشون خدمت می کنند انس میگیرن. مدام بهش میرسن و اینجوری از وفاداری اون مالشون تشکر میکنن و از این همه خاطره که با هم توی این سالا داشتن کیف می کنن. کجاها که نرفتن با هم! پشت یه پراید دیدم نوشته بود «من و ماشینم، شما همه». فکرشو بکن، پراید.
      من یه لباس کار شیک خارجی داشتم که از میدون گمرک خریده بودم. جوونیام سر کار می پوشیدم و گاهی باهاش میرفتم زیر ماشین که روغنشو عوض کنم. چن وخ پیشا دوباره شستمش، رفوش کردم و توی خونه می پوشم. گاهی وختا باهاش میرم نونوایی. تازه آرم پشتشم هنوز پاک نشده و ملت فک می کنن من خارج کار می کردم.

      • 4 شیرین مارس 26, 2013 در 2:18 ب.ظ.

        راستش من از نوع آدم هایی ام که از «دمیدن حس شاعرانه» به همه ابعاد کوفتی زندگی عذاب می کشن. وقتی می بینم کسی این طوریه زود فرار می کنم. به همین خاطر اینایی که میگی رو نمی فهمم :)

    • 5 Neshel مارس 27, 2013 در 8:29 ق.ظ.

      این دورش دوخت نداره!

  3. 6 sarabandt مارس 26, 2013 در 4:03 ق.ظ.

    به نظرم هدفی داشتی از عنوان مطلب و به ویژه از ستاره‌ای که کنارش زدی…نه؟

  4. 7 بي نام و نشان مارس 26, 2013 در 5:18 ق.ظ.

    خرس چند ساله مي خونمت اما به ندرت كامنت مي ذارم، اين يه ساله گذاشته خيلي حالت بذ بوده اما اين دو تا نوشته آخرت بوي زندگي مي دن مثل نوشته هاي وبلاگ قديميت :)

  5. 8 نسیم مارس 26, 2013 در 11:46 ق.ظ.

    خرس من توی 2013 بیشتر دوست دارم. نوشته هات امیدوار کننده تره. به چی امیدوارم می کنه :) البته نم یدونم. امیدوارم همیشه خوب و سلامت باشی.

  6. 9 Neshel مارس 27, 2013 در 8:28 ق.ظ.

    بی ام و 2002! عاشقشم. همچنین 320 و رنو 5 و فولکس بیتل و یه سری عتیقه دیگه!

  7. 10 گنجفه مه 12, 2013 در 12:47 ب.ظ.

    2002 زیتونی نداشت 518 و 520 بود.. اونی که عاشقش بودی شلنگ از آب در اومد مار عزیز


پاسخی بگذارید

KHERS’s Twitter

  • RT @i_entry: کاش مثل قدیم دوباره خرس حمله کنه به تایملاین. 1 day ago
  • تنها خوبى اينترنت ضعيفم اينه كه توى اينستا همون عكساى محو رو لايك ميزنم و سر ميدم ميرم پايين زودتر كارم تموم شه. 5 days ago
  • بعلت ترک سیگار شامه‌م انقدر تیز شده که گاهی فکر می‌کنم این دیگه دماغ نیست، شمشیره. 6 days ago
  • قاطی کردن سالاد کهنه و نو جرمه. 6 days ago
  • اصل پول و سود پول دو تا چيز متفاوتن. 1 week ago

بایگانی

Blog Stats

  • 1,089,955 hits

grizzly.khers@gmail.com


