طویله

دلم برای ماههای ایرانی و تقویم ایرانی تنگ شده. مثلن همین فروردین. خب از هر طرف که نگاه کنی کلمه‌ی قشنگی است. اما بعضی حرفها را نمی‌توان زد. چون که خیلی کلیشه‌ای هستند و همیشه خطر اشتباه برداشت شدن دارند. اما کمی بیشتر فکر می‌کنم و احساس می‌کنم خیلی هم مهم نیست، جایزه که نمی‌دهند برای وبلاگ نوشتن، حالا گیریم درست برداشت نشود، به جهنم، ته تهش چند نفر می‌خواهند فکر کنند که مثلن من از این مدلهای ایران باستان هستم و خب فکر کنند، می‌دانم یک فکرهایی راجع به آدم می‌شود که این یکی حتی به نوعی خیلی هم بد نیست. بهرحال اصلن شاید بتوان گفت به نوعی ایرانِ باستانی آریایی هم هستم. یعنی نیستم ولی بدم نمی‌آید که باشم، بالاخره یک هویت است و یک هویت خیلی قوی است، یعنی باید خودت را فریاد بزنی و چون توی تاریخ هم توسری خورده‌ای و عربها فرش زربفت‌ات را پاره پاره کرده‌اند الآن احساس می‌کنی مظلوم هم هستی و تریبون مال تو است تا از ایران باستان بگویی. من هویتهای این مدلی را دوست دارم، مثلن چیزی شبیه همجنسگراها و فمینسیت‌ها و اصلاح‌طلب‌ها و آتئیست‌ها و مارکسیست‌های رگ‌گردنی، نه چون که درست هستند یا تاریخی هستند یا هرچی، چون قوی هستند و آدم را هم قوی و رنگی می‌کنند. یعنی من، منی که ایران باستان فرقی برایم با مصر باستان و سوییس معاصر ندارد، من یک آدم کمرنگ هستم، یک آدم ممتنع هستم و خب این خوب نیست، اما آدم ایران باستان اولن که رنگی است و دومن که پررنگ است. بعدش هم زندگی خود آدم یک کم از این زوار در رفتگی خارج می‌شود، یک چیزی داری که بهش چنگ بزنی، یک هشت مارچی داری مثلن، یک دو خردادی داری. اما من و امثال من چی؟ یک عمر خودمان و جد آبادمان خورده‌ایم و خوابیده‌ایم و ظلم کرده‌ایم به زنها و همجنسگراها و بهایی‌ها و حیوان‌ها و محیط زیست و الآن هم شده‌ایم آدمهای خاکستری و البته آرام آرام هم داریم فراموش می‌شویم؛ ۷۰٪ ورودی دانشگاه‌ها زنان هستند و ۲۰٪ هم همجنسگراها و ۱۰٪ بهایی‌ها که توی فرم کنکور مذهب‌شان را دروغ مصلحتی شیعه دوازده امامی تیک می‌زنند. با ادامه‌ی همین روند امثال من بزودی جای‌مان کلن روی نیمکت پارک است، از کودکی تا کهنسالی، تا وقتی که مرخص می‌شویم و بنز سیاه بهشت زهرا می‌آید دم پارک برای‌مان ترمز می‌زند. یک جوری این رنگی بودن مثل طرفداری از تیم‌های ورزشی است. من طرفدار آنها هم نیستم و اوایل خوشحال بودم که از عامه فاصله گرفته‌ام اما بعدن متوجه شده‌ام خوشحالی‌ام بیخودی است و بهتر است ناراحت باشم. چون با فوتبال ندیدن باز هم عامه هستم با این تفاوت که حالا دوستی هم ندارم که سر استقلال و پرسپولیس شرط ببندیم و تخمه بشکنیم و قهر و آشتی و کنیم و بهرحال زندگی را بگذرانیم، حالا بهر طریق. منظورم این است که اگر من طرفدار استقلال یا پرسپولیس نیستم در عوضش و به صورت اتوماتیک با عباس کیارستمی هم نشست و برخاست نمی‌کنم. من کماکان همان آدم عامی هستم حالا تفریح هم ندارم. یا شاید تفریحم این شده که فلان فیلم کیارستمی را ببینم و هی بکوبم روی رانم که «وای دیدی اونجا توی اون طویله‌هه چی گفت؟! دیدی؟ دیدی همه‌ی مشکلات ما رو توی همون دو تا جمله توی طویله‌هه گفت؟و بعد باز چند تا محکم‌تر و صدادارتر بزنم روی رانم. اما واقعیت این است توی آن طویله هیچ چیزی گفته نشد. هیچ چیز. من هم بهتر است ایمیل معذرت‌خواهی به مسئول آی‌تی شرکت بزنم و بگویم که برنامه‌ام عوض شد و این هفته چهارشنبه فوتبال کارمندی را می‌آیم.

13 Responses to “طویله”


  1. 1 antarBlooti مارس 23, 2013 در 8:17 ب.ظ.

    خیلی وقت بود نوشته ای اینقدر روی فرم و محکم ازت نخونده بودم… عالی بود

  2. 3 Shazdeh مارس 24, 2013 در 10:45 ق.ظ.

    یکی‌ از بهترین نوشته‌هات بود.

  3. 5 فیل خاکستری مارس 24, 2013 در 6:55 ب.ظ.

    کارمند بودن هم واسه خودش عالمی داره ها :) فوتبال کارمندی حتمن خوب از آب در میاد

  4. 6 Taaba مارس 24, 2013 در 8:51 ب.ظ.

    » یک عمر خودمان و جد آبادمان خورده‌ایم و خوابیده‌ایم و ظلم کرده‌ایم به زنها و همجنسگراها و بهایی‌ها و حیوان‌ها و محیط زیست و الآن هم شده‌ایم آدمهای خاکستری » اینو با آب طلا که هیچ باید با خود طلا نوشت,ممنون.

  5. 7 میم مارس 26, 2013 در 11:04 ق.ظ.

    و اما تو یه بلاگری هستی که آدم بعد از خوندن پست هات به دوستش زنگ می زنه و می گه «خرس جدیدو خوندی؟» اونم می گه «وای دیدی تو اون پست قبلی یه چی گفت؟! دیدی؟ دیدی همه‌ی مشکلات ما رو توی همون دو تا جمله توی قدیمیه‌هه گفت؟!» هم چین وبلاگ نویسی هستی…

  6. 8 Mona مارس 27, 2013 در 8:21 ب.ظ.

    ده درصد ورودی های دانشگاه بهایی هستند و تیک مصلحتی زده اند و آمده اند تو؟؟!؟!؟

  7. 9 سحر مارس 29, 2013 در 4:27 ب.ظ.

    از اون ٧٠ درصد زنها متاسفانه يك درصدشون فمينيستند و بقيه آدمهاى خاكستري اند. زن بودن كه هويت پررنگ نيست. فمينيست بودن پررنگه.

  8. 10 مومو آوریل 4, 2013 در 4:25 ق.ظ.

    چه خوب بود این پستت…

  9. 11 3tlite آوریل 6, 2013 در 6:52 ب.ظ.

    ای بابا، کاش هنوز کانادا بودی یه مسافرت میومدم اون‌وری. تا قبل از این که از کانادا بری حداقل یه امیدی به کانادا بود. الان یه بیابون ریدمون شده که توش هیچ‌کی به هیچ‌کیه.

  10. 13 نسيم ژوئن 2, 2013 در 11:16 ق.ظ.

    خرس عزيز اين نوشته ات هم مثل همه نوشته هات عالي بود و من موقع خوندن نوشته هات تو رو با داستايوفسكي اشتباه مي گيرم. هر نوشته اي كه مي ذاري هزاران نفر مي خونند و خيلي خوب مي شد راجع به موضوعي كه اطلاع درستي نداري نظر قطعي ندي حتي به شوخي! بيش از 170ساله كه به قول خودت داره به بهائي ها ظلم مي شه و در تمام اين سالها ما بهائي ها از تحصيل توي دانشگاههاي دولتي محروم شديم تا اين برچسب رو به ما نزنند كه » توی فرم کنکور مذهب‌شان را دروغ مصلحتی شیعه دوازده امامی تیک می‌زنند» .اگركساني هم اين كار رو كردند گزينه هاي نادري هستند. همين الان كه دارم اين پست رو مي ذارم بيش از صد نفر بهائي تو زندان به سر مي برن و بيش از دويست بهائي شهيد شدند البته فقط بعد از انقلاب. فكر مي كني علتش چي بوده!


پاسخی بگذارید

KHERS’s Twitter

  • @Shimuszm اگه اسم قهرمانم پولس بود اونوقت اسم رمانم رو می‌ذاشتم «پاییز پولس». واج‌آرایی و ازین حرفا. 18 hours ago
  • روس‌ها نسخه‌ی جوگیرتر ایرانیان. 18 hours ago
  • تقسیم طبقاتی جدید تهران: راننده‌های اسنپ مشتریای اسنپ 19 hours ago
  • یه ماه وقت دارم یه گزارشی بنویسم. ۲۰ روز گذشته. بدیهیه که روز ۳۳ دست بقلم خواهم شد. 19 hours ago
  • RT @aeen_norouzi: مثلا خواسته‌ی اصلی مردی که توی کافه داشت کلیپ می‌دید و قهقهه می‌زد در واقع این بود: من رو ببینید. من بهش خیره شده بودم ا… 21 hours ago

بایگانی

Blog Stats

  • 1,067,739 hits

grizzly.khers@gmail.com


