لیفی

آقای دراز. دستش را دراز می‌کند به سمت من و من چیزی برای عرضه ندارم. هیچوقت نداشته‌ام. کف دستم مو ندارد اما جاهای دیگری مو دارند و الآن سالهاست که من در نبرد نابرابر باهاشان به سر می‌برم. صبح و ظهر و عصر و شب. مثل یک دارو. مثل یک آنتی‌بیوتیک که برای سلامتی بدنم می‌خورم. چون من آدم سالمی هستم و به سلامتی هم اهمیت می‌دهم و سلامتی کلاً بعد از لیفی چیز مهمی توی زندگیم است. لیفی را هنوز نخریده‌ام اما جفتمان می‌دانیم که بزودی این اتفاق می‌افتد و من با یک چنگه پول می‌روم توی مغازه‌ای و می‌خرمش و از الان هم خودش می‌داند که قهوه‌ای است و سگ غیرقهوه‌ای از یک ماهی هم زبون‌تر است. من دنبال چنین موجودات زبونی نیستم. من سگهای گنده قهوه‌ای می‌خواهم که تجسمی از منی هستند که نبودم و نشدم و همه کارهایی که من نخواستم ولی مجبور شدم انجام دهم را آنها هم نمی‌خواهند اما چون سگهای شجاعی هستند انجام هم نمی‌دهند. من اما چه؟ من سربه‌راه‌ترین آدم دنیا هستم. واقعاً سرم را سر دوراهی جا گذاشتم و سربه‌راه شدم. چون هر روز زندگیم دوراهیست و عاقلانه‌ترین کار را کردم. غیر از این گزینه‌ای نداشتم. گزینه‌ای نداشتم جز رها کردنش سر دوراهی. وگرنه می‌ترکید. دو سه بار ذوب شده بود اما ترکیدن کجا و ذوب کجا. ترکیدن دردش گم شدن و پخش و پلا شدن تکه‌هاست. ذوب مشکلی نیست. مذابها را قالب می‌گیری و تازه این بار قالبی می‌گیری که همه حمالهای دنیا هم تایید و تمجیدش کنند و حتی دقایقی چند دست از حمالی بکشند و دست به تمجید بزنند. آن روز روزِ آزادی ذهنی حمالهاست و آنروز چندان دور نیست و بعضی می‌گویند حتی آن روز آمده و رفته و رد صورتی رنگِ بی‌بویی به جا گذاشته. من اما از هرچی رد و نشانه است بیزرام. من اصل ماجرا، اصل جنس، و دسته بیل را می‌خواهم و می‌پسندم و کلاً توی زندگی هم دنبال این چیزها بودم. دلیلی هم نمی‌بینم توی زندگی به چیزهایی که دنبالشان بودم نرسم. لیست دارم. بخدا لیست دارم ازخواستنی‌هایم، اما نشانت نمی دهم. ولی لیست است. یکی-دو مورد نیست. مورد ردیف کرده‌ام پشت سر هم و زندگیم هدفمند است. برای زندگیم برنامه دارم. حیف که هفته پیش شلوار جینم را انداحتم توی لباسشویی و لیستم پاره پوره شد و الآن هر مورد گوشه خیابانی سرد افتاده و دیگر کی مردش است که این تکه‌ها را بهم بخیه بزند؟ شاید اصلاً بدون برنامه هم جلو برود زندگیم. ولی حداقل این چند خط گواهی می‌دهند که روزی روزگاری توی اتاق کم‌نوری آدم برنامه‌داری نشسته بوده و حتی لیست هم تهیه کرده بوده و هدف هم داشته اما مثل تمامی داستانهای دنیا که خدا می‌داند آخرش چه می‌شود، این یکی هم بی‌سرنوشت مانده. عدم قطعیت داستان ما البته جالب هم نیست و نمی‌دانم دنیا بعد از عدم قطعیت چه چیزی توی چمدان سرگرمی‌هایش دارد چون الآن به شدت حوصله سر بر شده. عدم قطعیت و قطعیت هر دوشان به یک میزان تکراری و حوصله سر بر شده‌اند. خداحافظ.

6 Responses to “لیفی”


  1. 1 metaphors11 اکتبر 1, 2011 در 7:17 ب.ظ.

    مذاب ها را قالب می گیری.
    البته من از ایراد گرفتن این تیپی به متن هدفمندی که در مورد بی هدفی نوشته شده، اکراه دارم.

  2. 3 نسوان اکتبر 6, 2011 در 12:53 ب.ظ.

    خوف بود. خوش بحالت. منم اگه پول دار بشم یکی میگیرم.

  3. 4 نریمان اکتبر 10, 2011 در 8:20 ق.ظ.

    یه پستی بذار دیگه، 10 روز شد، دلمون تنگ شد.

  4. 5 notfornow اکتبر 22, 2011 در 10:48 ق.ظ.

    خوب آخرش چی و چه رنگی و چه قدی ؟!

  5. 6 40tike اکتبر 29, 2011 در 8:37 ق.ظ.

    همه رو گفتی اون بارون آخرشو نگفتی. یعنی خشکسالی هم تقصیر اسکار ننه مرده بود؟؟!؟!


پاسخی بگذارید

KHERS’s Twitter

  • خوشخواب، قاتل کمر (بین خطوط: چند ماهه رو زمین می‌خوابم) 35 minutes ago
  • مدتیه فیلم نمی‌بینم، هر از گاهی یه کم از فیلمایی که قبلاً دیدمو دوباره می‌بینم. 36 minutes ago
  • سوالی که با تماشای عکسای قدیمی زیاد از خودم می‌پرسم: چجوری از این [با انگشت به عکس اشاره می‌کند] خوشم میومد؟ 37 minutes ago
  • RT @nadernariman: سخت تر از کار تو معدن کارگر معدنیه که باید آخوند معدن رو تحمل کنه https://t.co/qpiUT8niOw 41 minutes ago
  • اگه خود جان لنون زنده بود احتمالا از اون عينكا نميزد. 6 hours ago

بایگانی

Blog Stats

  • 1,056,793 hits

grizzly.khers@gmail.com


